Besökare idag


lördag 30 oktober 2010

Slutet på ensamheten utan hälft börjar närma sig.....:-)

Skribenten är just hemkommen efter att ha införskaffat i nämnd ordning: Räcken till balkongen, Kassler och en del annat till aftonens måltid, En låda Carlsberg Hof och Valnötter....?

Tanken är nu inte att det skall byggas balkongräcke i dag, men övriga inköp är gjorda för att tillaga en måltid som kommer att bestå av Kassler, Grädde, Créme Fraiche, Ädelost, Sockerärtor i skida, Valnötter och till detta Pressad Potatis allt medan kocken inmundigar några Carlsberg Hof....:-) Skribenten hittade ingen bra bild på Kassler, så det får bli en som nästan ser ut som Kassler....:-)

Tillagning: Sockerärtorna sjudes lätt och läggs i ugnfast form, ovanpå läggs Kassler i tunna skivor, Såsen görs av ren Grädde och Créme Fraich som sedan får sin smak av ren Ädelost den hälls sedan i formen (se till att såsen just täcker) och som avslutning strös finhackade Valnötter över alltihop...:-)
Salt och peppar under tillredningen efter tycke och smak, sen in i ugnen i 210 grader tills allt börjar få lite färg (börja gärna med en folie ovanpå tills ni ser att det börjar koka), till detta kokar vi en Fast Potatis som pressas just innan serveringen, som dryck kanske det passar med en flaska Argento Bornada 2009, en Mendoza......:-) Smaklig måltid....!

Annars är det inte mycket att rapportera den dag som idag är, morgontidningen lästes utan att skribenten ens blev "småilsken", vilket nu ger vid hand att skriften denna lördag inte har ens ett stänk av bitterhet, förmodligen hade Ekeröpolisen K och hennes hälft Elektrikern M rätt när dom sa att man blir snällare när man blir äldre....:-)

Ni får klara er på egen hand, jag skall börja röja av efter min och grannen G´s två gourmetaftnar, sen är det dags att gå ner i källaren och plocka upp några korgar ved, så att huset får lite dräglig temperatur tills hälften återkommer med båten idag......:-) Bilden visar riktiga vedstaplar, medan skribenten på lättjans vis endast har "slängt" ner sin ved i källaren, men bilden är från Tyskland och där ska det ju vara så jävla pedantiskt gjort, fast dom har snö, det har inte vi.....:-)

Ha en bra dag, skräm inte ihjäl grannarna bara för att det är Halloween, så tills vi hörs igen, säger skribenten Njut av Livet ingen vet när det slutar.....!

Grumpy (Gourmetfarsan) Old Man

3 kommentarer:

  1. Man undrar ju om det har hänt Oskar någonting eller om hans dator rasat, Kassler bilden skulle säkert tilltalat honom, liksom jag gillade den;-) G

    SvaraRadera
  2. Jag lever, och mina datorer rasar inte :) Däremot rasar jag själv ihop ibland.

    Jag skulle vilja lyfta upp ämnet pressad potatis. Så som jag ser det kan vi dela upp det hela så här, kokt potatis -> pressad potatis -> potatismos.

    Pressad potatis har en något obestämd roll, den smakar ganska likt kokt potatis men har formen som mer liknar mosets. Typiskt mellanbarns-syndrom, svårt att veta vilken plats den ska inta. Å ena sidan den rena potatissmaken som sin storebror kokt potatis. Men den bortskämda lillebrodern potatismos får allt den vill ha, grädde, smör och kryddor.

    Pressad potatis hamnar lätt i skymundan och glöms bort, jag tycker den borde lyftas fram mer, men jag också ett komplicerat förhållande till den.

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag hungrig här borta i Bajenland.. Kanske kan muta dig till helgen och få avsmaka den där rätten.. ler. Men å andra sidan räcker det med en liten sillbit av din egen inlagda. Men just ja det är inte jul ännu..
    Ska bli skönt att återse er på Kobben..
    Kram och gör inget jag inte skulle ha gjort ☺.
    p

    SvaraRadera