Besökare idag


söndag 10 oktober 2010

Yenvägen till en riktigt bra Whiskey..........!

Så är då skribenten på den plats som han brukar, efter att ha njutit av Burs Kafe Bar & Matsal och deras otroliga personal/ägare, hälften och skribenten blev servade som två kungligheter, när ni andra lär er att ge skribenten sådan service i det dagliga livet, så kommer jag att börja tro på paradiset......:-)

För att alla som använder sig av särskrivning ska förstå hur Whiskeyprovningen och allt däromkring var, så sammanfattar jag det med: Jätte gott, jätte roligt och jätte bra, vill man ha en bra totalupplevelse, då tar man och ringer till Burs Kafe Bar & Matsal och lägger en mindre slant av lönen första helgen efter löning, i stället för att bränna det surt förvärvade kapitalet på någon lokal kvarterssylta......:-)

På provningen serverades det fyra sorters Whiskey, Från Irland: Bushmill, Från Japan: Yamazaki, Från Frankrike: Armorik och Från Sverige: Macmyra.......?

Inget av länderna utom Irland har legat på listan över producenter som skribenten har räknat som "godkända" Whiskeyländer, men skribenten är en ödmjuk person som gärna ändrar sig, när han blir motbevisad (låter väldigt ödmjukt), nu har alla utom Sverige lyckats visa att dom kan göra saker som är klart godkända......!

Vi satt 7 vid vårat bord och alla var ense om testresultatet, därför har jag skrivit dom i den ordning som dom står här ovanför: Irländaren var "outstanding", Japanen var kvällens "överraskning" och hade en fyllighet och doft som man kanske en dag i framtiden kan hitta hos en Svensk sort "om Gud vill och Macmyra brinner", den Franska var riktigt bitter i doften, luktade som en Macmyra (råsprit) men smakade riktigt gott trots doften, varför den blev en klart godkänd 3:a.......!

Macmyran var som vanligt bara skit, luktar RÅSPRIT och smakar jävligt illa, skribenten har provat den i flera varianter, här var det den 7:de blandningen av dom "bästa" sex tidigare bränningarna och den smakar ändå inte som någon vid bordet ville att en Whiskey ska smaka.....:-I

Skribenten kan inte förstå varför vissa envisas med att höja den Svenska råspriten till skyarna när världen är full av goda Whiskeysorter, här om någonsin passar det med ett ordspråk:

I brist på bröd äter man limpa.....:-)

Ägarna till Burs Kafe Bar & Matsal ska ha all heder till att jag och hälften fick en så lyckad kväll och efterföljande måltid (Grillspett på en bädd av rostade Rotfrukter med en helt underbar kall Safranssås) satt som "en keps", till dessért serverades en Vaniljpannacotta som läckert avrundade kvällen....:-)

Kvällen fortsatte sedan med som man säger i föreningskretsar: Trevlig och schön (stekarstavning) samvaro....:-)

Skribenten och hälften var som vanligt dom sista som lämnade stället och innan vi avtågade mot vår "lilla" (6 bäddar) stuga så bjöd värdparet E och R på en Whisky som tappades på Sherryfat när skribenten fyllde 10 år, JÄVLAR OM JAG HADE HAFT EN SÅDAN HEMMA I SKÅPET.....:-)

Kan det bli bättre...????

Hela texten låter som om vi hade vunnit på Lotto och så var det nästan, en riktig rysarafton som ännu kan framkalla "ståpäls", TACK Burs Kafe Bar & Matsal.......!

En sån här dag kan jag inte ens hitta ett skäl till att skriva något negativt, om jag nu inte skulle fördjupa mig i Svensk Råsprit, men det tänker jag inte, däremot funkar den nog som tändvätska i kakelugnen...:-(

Kollade i förråden och hittade en "Pava" av den Svenska "soppan" 1:a bränningen, så elden i kakelugnen kommer nog att brinna fram till Jul....:-)

Så nu tänker jag dra mig tillbaka mot "skönhetssömnen" och drömma om riktig Whiskey, så tills dess:

Sov Gott eller God Morgon som jag brukar avsluta sidan med........!

Grumpy (BursLover) Old Man

1 kommentar:

  1. Godmorgon du Positiva människa ☺.

    Kul att läsa att du är så nöjd! Du lät lite stressad när jag ringde och ni var på väg dit.
    Blir himla glad för er skull att det var så gott och trevligt. Tänkte faktiskt: Dom ska väl bo över, vilket ni alltså gjorde. Ska hälsa från vår vän P som fick svamp levererat till sitt hem igår. Finns fortfarande massor men ska bli frost i veckan. Höstkantarellerna brukar överleva om du ska ut i skogarna. Kram och ha en bra vecka!/p

    SvaraRadera