Besökare idag


lördag 16 oktober 2010

Grannar gör livet lättare.....!

Skribenten håller aftonens blogg på en stramare nivå än vanligt, inga påhopp på insändare eller politiska utspel, nej, detta är en ren rapport om dagens slit med att färdigställa skribentens/hälftens balkong i västerläge.......!

Slitet började med att grannen G som har arbetsmoral på en hög nivå, klev in i skribentens/hälftens enkla tjäll som det så vackert heter i den finare världen, klockan var pass 10.00 och skribenten ännu iklädd sin enkla rökrock (alltså inte hårdrock, om ni nu trodde det..?) och nyss uppstigen ur den eminenta pensionärssängen som han har kostat på sig på grund av fjärrkontrollen som styr huvudända och fotända separat....:-)

Grannen G´s uppdykande tvingade den lata skribenten att skärpa till sig, grannen gav mig en kvart att snygga till den slitna fasaden efter gårdagens enklare test av några sorters Wirre (inte på den nivå, som Burs Kafé Bar & Matsal har, men ändock....), fasaden är ju omöjlig att snygga till, men jag kom i min enkla arbetspaltor och vi införskaffade nödvändigt material och påbörjade konstruktionen runt 13.00, början blev svår, men när väl bjälklagskonstruktionen (långt ord) var genomtänkt och tillverkad på marknivå så kunde monteringen påbörjas och grannen G är i avsaknad av formsvackor, vilket gjorde att den late husägaren var tvungen att agera fast ölsuget tilltog runt 15.00, grannen drev dock på och trallen skruvades ända tills klockan blev pass17.00....:-)

Morgondagen kommer att innehålla den sista monteringen av trall, sedan kommer vi förhoppningsvis att kunna avnjuta okulär njutning av ett väl utfört arbete tillsammans med ett glas av enklare Champagne i eftermiddagssol.....:-)

Min granne är inte lik din granne, min granne månar om sitt grannlik (d.v.s. den äldre mannen på sidan om hans Chateau), utan hans hjälp hade jag inte hunnit ens halvvägs med balkongen......!

Belöning väntar efter morgondagens slutförande: Det blir en Skumpa "Chateau de Vadå" och skribenten är nu skyldig grannen jobb under någon helg framöver......:-)

Mer är det inte att förtälja, men jag är jävligt glad att jag snart har ett balkonggolv att skotta snö på, detta kan nu missförstås av folk som läser bloggen som fan läser bibeln, här i Visbys BeverlyHills står vi inte och smuttar Champagne och snortar på balkongerna om ni nu trodde det, nä det får dom göra vecka 29 på Kallis, när vi skottar snö då gör vi det med skyffel....:-)

God Natt eller God Morgon som herrskapet behagar, skribenten ser fram mot söndagen.....!'

Grumpy (Lyckosten) Old Man

4 kommentarer:

  1. Ja du käre granne, ta nu inte i så du spricker, men det är alltid roligt för en ammatör som jag att få snickra med dig, att man dessutom har roligt och kan äta och dela några biror ihop efter slutfört abete, gör inte saken sämre.
    Vi ses närmare lunch på barikaden, ohps! jag menar balkongen. /G

    SvaraRadera
  2. Min granne ringde på i natt och tyckte att festen urartat. Något snickeri talade han över huvud taget in om, tror inte det kommer bli aktuellt framöver heller.

    SvaraRadera
  3. Godafton..

    Sov halva dagen.. så läsandet blev av nu. Låter som en fin grannsämja där ☺. Vem menade du fyllde år som du skrev igår? För inte var det M som är Gs dotter..
    Höll nämligen på att göra bort mig och ringa och gratta men G förklarade att så var inte fallet.
    Hans dotter fyller i mars.
    Kram på er/p

    SvaraRadera
  4. Det var den vackra Madde som fyllde år, den damen är inte känd på Södermalm, hon och hennes kollega C är dom som gör att "farbrorn" går till jobbet på dagarna, dom driver en liten Skönhetssalong i grannhuset till "farbrorn´s" arbetsplats......:-) När jag tycker att jobbet känns tråkigt, då tittar jag in hos damerna och blir pigg igen.....!

    SvaraRadera