Besökare idag


lördag 20 februari 2010

Skitprat....

Uppdatering gjord på båten, inte världens bästa plats att hitta inspiration men nöden har ingen lag och tiden går.

Efter att ha sett båtreklamen rulla i ett evigt kretslopp, så undrar skribenten hur man kan motivera priset på en hamburgare från Ejmunds gård…
Priset är 139 kronor för en hamburgare, så nu ställer man sig frågan om den innehåller spårämnen ( all mat innehåller ju spårämnen av någonting idag) av guld eller någon annan ädelmetall…?

Att färdas över Östersjön utan att ha kupé måste vara något av det tråkigaste som finns. Efter en timme har varenda ungjävel tröttnat och flammsar runt, hela restaurangtorget låter som en korsning mellan dagis och stenkross.
Varför säger inte föräldrar till sina ungar att gå ner i varv?

Jag har beställt kupé till återresan och det är jag jävligt glad för, vi körde på färjan med nytänd bensinlampa vilket gör att jag inte kommer att klara bilen till Uppsala utan att ha tankat i Nynäs.
Med tanke på att jag utsöndrar 12 liter adrenalin per minut i bilköer så kommer resan att bli behaglig, för när jag har tankat så är redan bilkön vid avfarten mot Södertälje och jag har sparat in några hundra liter adrenalin. Dessutom slipper jag svära över hur jävla dåliga alla utom jag är på att köra bil (det tror jag blint på.

Nog om detta, jag har läst Kultursidan i Expressen idag där man på gott journalistmanér har recenserat en ny bok av Kerstin Lundell som heter Affärer i blod och olja, Lundins Petroleum i Afrika.
Läser man recensionen så får man uppfattningen att företaget i fråga har konsekvent har våldtagit alla kvinnor i Afrika och gjort barnsoldater av varenda unge i området för att sedan profiterat på oljan. Man hänvisar till att intervjuerna med dom våldtagna kvinnorna är en ruskig och stark läsning, men det är väl alltid så att våldtäkter är vidriga.
Hur nu detta hör ihop med företaget framgår inte av artikeln, men uppfattningen jag får är att Lundin först har våldtagit damerna och sen borrat efter olja. Visserligen har jag hört att oljeborrare är hårda typer, men är inte detta att gå lite för långt i beskrivningen av en yrkeskategori. Författaren tycks i grunden mest reta upp sig på att styrelsen bl.a. har bestått av Carl Bildt och att han därmed skulle vara skyldig till delar av det tillstånd som bl.a. Sudan befinner sig i. Vidare retar hon sig på att Adolf (ojdå) Lundin nu har investerat sina vinstpengar från oljan i Busowskis auktionskammare som Lundins har köpt.
Är pengarna från oljan inte riktiga pengar eller är det bara helt fel att någon har tjänat pengar efter skatt och vill att dom ska ränta sig, hon har inga fakta angående dom påstådda brotten i Afrika, ändå ges hon plats att kasta ur sig anklagelser om brott mot mänskligheten helt oemotsagd med hjälp av journalister i Expressen. Journalistmaffian dömer efter eget tycke……

Fan va skönt, nu brände jag 30 minuter av den här usla resan. Problemet är som vanligt på båten att det inte existerar någon form av täckning när man är mitt i pölen, det kommer väl sluta med att när jag väl kan lägga ut det här så ligger väl den omtalade boken redan i realådan.
Skitprat
Ha de bra om det går och ge fan i att lita på journalister!
Grumpy Old Man

2 kommentarer:

  1. Läste också denna recension, och den säger väldigt lite om boken. Recensenten verkar mer brinna för ämnet i boken än för att ge tidningens läsare nån vettig info om boken. Det är en dålig recension, men boken behöver inte vara dålig för det.

    SvaraRadera
  2. "Som man väljer recensent, får man ligga" Ordspråksboken växer, nu har inte författaren själv valt sin recensent, men hon borde i alla fall ha lagt in sitt veto för att markera att stridsstrumpor tolkar efter sin egen tro.....
    Grumpy....

    SvaraRadera