Besökare idag


lördag 18 september 2010

En del straffar Gud med det samma, andra testar han bara humöret på....!



Tjenare på er medborgare, skribenten och hälften har varit och kollat på ett hus i Väte under förmiddagen, ett ganska gediget hus byggt runt sekelskiftet, borde kunna vara ett bra objekt att sätta tänderna (sågtänderna) i, mycket jobb, men förmodligen en lukrativ affär om man tar sig an det med varsam hand, vi får se om vi hoppar med i en budgivning......?


Efter att ha varit i Väte, så drog vi norr ut och hamnade på en "flyttloppis", några fina fynd blev det som genast införskaffades för en billig penning, bland annat så hittade skribenten ett mindre klassiskt fotbollsspel av golvmodell som jag inte kunde avstå, blir bra när svärsöner och andra gäster dricker upp skribentens dyrt införskaffade öl, på det viset slipper dom ju ha tråkigt medan dom pimplar "gratisöl", man vill ju inte att folk ska lida under tiden som dom ruinerar mig.....:-)

Aftonen kommer att ägnas åt bastubad med allt som där tillhör, bland annat ljuva (bluesrockiga) toner från en av skribentens många vinylspelare, inget nyproducerat kan mäta sig med en gammal hederlig LP på gramofon, frågan är bara vad skall man lira för plattor, men en sak är klar, det kommer att bli både The Blues Band och det eminenta dubbelalbumet med Pretty Things som skribenten har haft sen urminnes tider och som alltid ger en "ståpäls", men man skall inte sitta här på kontoret och välja plattor, för dom bästa skivorna hittar man när man drar ut dom vackra skivfodralen och får se omslag som man får riktiga DejaVukickar på, detta låter som en jävla lovsång till 33-varvare och det är just vad det är, MP3 hör man på i brist på vinyl, ORDSPRÅK: I brist på bröd, äter man Limpa........:-) Men Blues Band skall inte ha spelat förgäves, här tvingas ni lyssna på dom:

Snälla pojkar.....-)

Budgivningen har startat på Upplandsskogarnas drömhus, på måndag händer det garanterat mer på den fronten och då ska vi vara klara över att den riktiga visningen är först den 26:e, så just nu ser livet hoppfullt ut, så här i nådens år 2010......!

I dag blir det ingen politik, det kommer det dock att vara i morgon när skribenten och hälften skall gå till valurnan och nedlägga vårat val inför dom kommande 4 åren, har man en jävla tur, så får man ju uppleva dom också.....?

Annars är det inte mycket mer att skriva om idag, om ni inte vill att jag ska börja ljuga, men se det skiter jag i.......!

Jag skiter i varmt, jag skiter i kallt, jag skiter i pengar, jag skiter i bäddade sängar och räck mig din hand min vän så skiter jag även i den, jag skiter fan i mig i allt....... Kan ursprungligen ha varit skrivet av Fröding, han hade ett språkbruk som får skribenten att verka religiös.......:-)
När skribenten precis har skrivit detta, så får han för sig att kolla upp det lite bättre och hittar då följande:
Skit
Jag skiter i ära, rykte och namn
Jag skiter i guld och i pengar
Jag skiter i kvinnors svällande barm
Jag skiter i deras sängar
Jag skiter i varmt
Jag skiter i kallt
Jag skiter i peppar
Jag skiter i salt
Jag tror ta mig fan att jag skiter i allt
Denna dikt finns i lite olika varianter, på nätet och (säkert i högre grad) utanför detsamma, kanske allra mest som toalettklotter. Det verkar dock tämligen säkert att det inte, som ibland uppges, är Gustaf Fröding som skrivit den, åtminstone kan jag inte se att den publicerats i hans namn. Att den finns i lite olika varianter indikerar att den snarare gått från led till led än hämtats ur en diktbok, och en del vändningar i en del varianter känns inte riktigt som Fröding, för att formulera det försiktigt. (Det här är en syntes av de, i mitt tycke, bästa bitarna.)
En annan sak är huruvida Fröding skulle ha kunnat skriva en dikt som den här; själv håller jag det inte för helt osannolikt, men det kanske har att göra med att jag en gång trodde att så verkligen var fallet.

Och jag skiter i fysik,
och jag skiter i matematik,
och jag skiter i all satans teknik.
och jag skiter i morsan,
och jag skiter i farsan,
dom säger jag skiter i allt, men det skiter jag i.

Magnus Uggla (1977)

Finns här en koppling? Går det att belägga "Fröding-dikten" från före 1977? Enligt Magnus själv inspirerades han av ett skämt (ev. av Albert Engström själv) i Söndagsnisse-Strix: "De säger att jag skiter i allt, men det skiter jag i." (Kan passa på att påminna om att uggla heter strix på latin.)
Uppdaterat: En version av dikten återfanns i de arbetsanteckningar som Ture Nerman (1886-1969) efterlämnade, och måtte alltså ha skrivits en stund före 1977, "efter muntlig tradition" från den originelle diktaren Wilhelm von Braun (1813-1860). Observera dock von Braun-sällskapets brasklapp:
Viss uppmärksamhet anbefalles när von Braun nämns som upphovsman till osignerade dikter. Genom att hans namn var känt har han uppenbarligen många gånger angetts som författare till alster som av stilen att döma inte är hans.
Varningen är definitivt välplacerad och skulle kunna tillämpas om fler kända namn som folk envisas med att tillskriva allt möjligt. Som Fröding.

Detta hittade skribenten hos följande sida:

Men det tror jag ni skiter i.....:-)

God Natt eller Vad gör ni Uppe Så Här Tidigt, ha en riktigt trevlig röstarsöndag.....:-)

Grumpy (Skiter i Allt) Old Man

3 kommentarer:

  1. Dom tre B:na är ju aldrig fel, Bastubad, Blues å Bira. grannen G

    SvaraRadera
  2. Inte dom tre P:na heller:
    Pengar, Pilsner och PlayList

    SvaraRadera
  3. Godmorgon i stugan.. Min kommentar idag blir min älsklingsdikt. Ha en bra söndag/kram P
    och såklart hälsade Pelle tillbaks.


    Tack för ditt brev


    Nej, det har nog ingen risk
    att jag någonsin blir frisk,
    inte riktigt blir jag frisk,
    min syster.
    Men jag tackar för ditt brev
    (ett sånt vackert litet brev)
    och jag försäkrar att jag blev
    åtminstone en aning
    mindre dyster.

    Ja, jag har det lite svårt,
    som du har det lite svårt,
    och han har det lite svårt
    -vad mera?
    För det är väl som det ska.
    Är det någon som har det bra?
    och är det någon idé
    att konjugera

    Mycket trassel på vår jord
    men det syns vad ett par ord
    ett par vänliga ord kan göra.
    Så jag tackar för ditt brev
    (ett sånt vackert litet brev)
    En smekning till din tinning
    vill jag föra.
    Av: Nils Ferlin

    SvaraRadera