Besökare idag


söndag 13 mars 2011

Skribenten lider med Japan och för att trösta mig själv i denna svacka, så åkte jag på auktion i Tofta...:-)

Om vi nu lägger eländet i Japan åt sidan och inriktar oss på vad skribenten gjorde av sin söndag, så inser vi snabbt att om Japans ekonomi går åt skogen så får dom sällskap av skribenten (inget dåligt sällskap i och för sig), skribenten är ju en man som "reser med tung packning", d.v.s. jag har många laster: Förkärlek för damer över 40, älskare av Öl och Whiskey, röker som en skorsten och perverst intresserad av literatur som rör historia eller äldre byggnader (d.v.s. äldre än damerna), det sista intresset skulle visa sig under auktionen var en mycket kostsam historia, hos Smågårde Auktionshus ropades ut ett exemplar av Visby Stadsmur av Emil Eckhoff och Otto Jansen utgiven år anno 1936, hela verket är en "mindre" textdel på 325 sidor och en samlad planschkollektion bestående av 90 stycken planscher i A3 format, hela detta verk redovisar den s.k. Ringmuren i ord och bild, så detaljerad så att om jag nu önskar, så kan jag bygga en exakt kopia av "eländet" (nu saknar jag bara en markremsa som är ca. 20 meter bred och 3,44 kilometer lång, har ni en sån, så kan ni ju alltid ringa...!), detta otroligt intressanta verk ropades ut till priset av 2.100 riksdaler, skribenten blev den glade ägaren till en kostnad av 2.600:-, det kostar på att ha specialintressen, men va fan, man lever bara en gång (om jag nu inte konverterar till Tibetansk Buddhistmunk, för då kommer jag att göra om samma sak i all evighet)....:-) Hälften delar inte detta intresse, vilket skribenten tycker är lite märkligt, hur kan man INTE vara intresserad av detta monumentala stordåd inom murverk....:-)

Givetvis var detta ett av dagens sista utrop, så skribenten höll kvar Hälften under tvång, över 3 timmars väntan på ett utrop som visade sig vara helt förödande för ekonomin dessutom så krävdes varmkorv och tillbehör, så den totala kostnaden blev något större än vad min önskan var, dock kompenserades den av att jag även köpte en sparbössa av äldre modell (givetvis föreställande Ringmuren, utgiven av DBW och gjord i glas) innan jag avlägsnade mig från lokalen, detta ger vid hand att jag nu kan spara ihop till mina räkningar som kommer som ett brev på posten till den sista denna månad, ett aber finns dock, hur skall det gå till att spara när man just har slösat bort det man hade....?

Nu kräver morgondagen en viss form av arbetsmoral för att försöka återställa balansen, som det var sämre med under fredagen eftersom skribenten då nyttjade lasten med "bira", dessa var dock så billiga (från Tyskland), så att dom inte bör räknas som utgift utan nästan inkomst....:-)

Lördagens morgonbloss användes till fingranskning av putsen i det nya uterummet, detta ledde till att den pedantiska skribenten putsade väggen en gång till, har man inget att göra, då skaffar man det....! Men nu är skribenten nöjd med väggen och har införskaffat färg för ett par strykningar av densamma, så "om Gud vill och brännvinet räcker" så kommer förmodligen allt att vara klart nästa söndag, vilket skribenten ser fram emot, därefter väntar balkongräcke och balkongdörr på sitt slutförande, sakta men säkert rör jag mig mot färdigställandets värld, men så fort jag blir klar på ett ställe så hittar Hälften ett nytt....:-)

Nu fick ni i alla fall något att läsa, hoppas att det "föll er på läppen", om så inte var fallet, så får ni vara nöjda än då, för jag tänker inte skriva om det här....!

Sov Gott eller God Morgon på er som bor i den trygga delen av världen, på tal om detta så skall skribenten gå och undersöka en fuktskada i en yttervägg klockan 18.00 i morgon kväll, detta sker samtidigt som hela Japan står under vatten, en ödets ironi kan tyckas, men rättvisa existerar inte i detta jordelivet det vet alla som spelar på Lotto...:-)

Grumpy (Snorblack) Old Man

3 kommentarer:

  1. Du får ju i varje fall bygga en miniatyr-mur i trädgården tycker jag, men precis lika som originalet. Just Do it

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt och klart med Oskar! Ser fram emot ett mindre monument när jag kommer hem i sommar, kanske runt dammen..?

    SvaraRadera
  3. Måste fixa landremsa. Måste fixa landremsa. Måste fixa landremsa.

    Känner att födelsedagspresenten kan vara klar, dags att börja leta på hemnet...

    SvaraRadera