Besökare idag


torsdag 2 februari 2012

Nu är den förbannade vintern kommen...:-(

Skribenten trodde i sin enfald att han skulle kunna avstå begäret att starta snöslungan under denna vinter, men är man periodare, så är man, under natten tilll torsdagen började det falla ordentligt med snö, fast inte sån som dom går på i Stockholm det här är mer som en naturlig produkt...:-) Som ett inlägg i genusdebatten väljer jag att lägga ut ett diskusionsobjekt här till vänster, sen kan ni diskutera om föräldrarna till "objektet" valde en kvinnlig eller manlig uppfostran till detta barn, hur som helst verkar resultatet med hjälp av annat än snö ha blivit väldigt neutralt...:-) Undrar om detta "objekt" är material eller materiel (det finns lite annat att fundera på runt detta också men det får ni göra själva..!), men det får ni fundera på när ni har läst vidare i denna enkla skrift...?

Till min stora glädje så kan jag dock nu inrikta mig på att redan nu ta helg, badrummet i innerstaden är helt färdigt, veden (6 kubik) ligger på sin plats i källaren och detta betyder att nu finns det värmematerial (eller heter det värmemateriel) så att det räcker denna eldningssäsong, skulle det knipa så får vi värma oss med Glögg, för det har Skribenten förköpt sig på till den Jul som var senast, detta betyder att denna helg (som ju hos vissa redan startar idag) kan jag hissa någon flaska per dag vilket ju kan vara lämpligt om snön nu kommer att vräka ner och kylan består...!

När jag korrekturläser det här, då inser jag att jag måste kolla upp material kontra materiel, vid en snabb kontroll visar det sig att följande gäller:
Material är det som något består av (råämne, stoff, virke, beståndsdel)
Materiel betyder redskap (tillbehör, hjälpmedel, rekvisita)
Följer vi detta, då betyder det att man kan kalla ved (och "objektet" ovanför) för både material eller materiel, så därför skiter vi i vilket och beslutar nu att det heter ved och inget annat, begrepp skall inte röras till, ska något röras till, då får det bli en Dry Martini och den kan göras enligt följande:

Dry Martini
5 cl Bombay Sapphire gin
1 cl Martini Extra Dry
Röres.
Servera i martiniglas.
Garnera med en grön oliv.
Bra där med en Oliv, det betyder att man får i sig lite grönt samtididigt som man får lite värme av Gin, detta blir ju då en mycket ren form av livsstil (grön värme) och man kan därvid tillgodoräkna sig stora miljöpoäng och få ett samvete "rent" som en Miljöpartist på Södermalm, man får vara lite klurig om man ska vara miljömedveten i den här kylan...:-) Som ett alternativ kan ni ju välja en Norrlanda Silver: En dunk, en Sockerdricka denna drink blandas lämpligen i magen och får ej skakas eller röras...:-)
Nu var det ju inte detta jag skulle skriva om , men det är lätt att gå vilse i tankeförflyttningarnas virvlande labyrinter när man inte planerar sitt skrivande, men vi utgår ifrån att filosofen här som vanligt har rätt, vad jag skulle skriva om har jag redan glömt, men jag skulle ju kunna mobilisera lite ilska och gnälla på "Regionen"...:-)

Tekniska nämnden redovisar ett "underskott" på 14.000.000:- i bokslutet för 2011, varav 6.500.000:- är underskott i parkeringsverksamheten....? Skribenten undrar hur ett underskott kan uppstå om man aldrig har haft inkomsten från början, det blir lite som när jag blev tillfrågad för några år sedan om att bygga en glasskiosk på stranden vid Tofta Södra, frågeställaren ansåg att han "förlorade" 1000-tals kronor om dagen....? Kan man förlora något som man aldrig har haft....? Dessutom visade det sig att kostnaderna för "Regionens" lokalhyra på gamla P18-området blev 6.000.000:- minus mot när "fjollorna" höll till i innerstaden, med det resonemanget så hade dom tjänat 6.000.000:- på att inte flytta och dessa pengar kunde ha kvittat ut "förlusten" på parkeringsavgifterna, eller...? Livet är ett mysterium och så är även "Regionens" ekonomiska redovisning....:-) Kanske borde dom kollaöver sina pappershögar lite seriösare...? Idag skulle jag enligt en sådan redovisning gå back ca. 77.000.000:- för det är vad jag önskade att jag fick in, men det sket sig som man säger, kanske kan man göra ett förlustavdrag på det, snart skall ju deklarationen lämnas in...:-)

Under alla omständigheter så kommer morgondagen att bli bättre, för då kommer DN i brevlådan och kan avnjutas av en ledig Skribent tillsammans med Hälften och en frukost bestående av Ägg, Bacon, Toast och Vita Bönor tillsammans med Kaffe (en riktig favorit), kanske kunde man också tänka sig en mindre brasa i kakelugnen för att göra det hela komplett...!

Skribenten har blivit undanträngd från den stationära datorn på kontoret av en Traderamissbrukare, den datorn används i 99 fall av hundra till att författa dessa nidskrifter, men nöden är uppfinningarnas moder, så jag har nu införskaffat 5 meter HDMI-kabel och författar detta via 47 tum i vardagsrummet, nästan för bra för att vara sant, utan att överdriva så kan jag påstå att livet blev lättare för en Skribent som just har gått 77.000.000:- back enligt den Italienska bokföringen som används av våra styrande ute vid Visborg....:-)

Nu får ni klara er utan all min "kunskap",  jag ämnar inta en kopp The och smörgås därtill innan snöskottning påbörjas, så tills vi höres igen: Sov Gott eller God Morgon hoppas att snöslungan fortfarande fungerar, dra i snöret så kanske den kommer igång, som flickan sa och log...:-)

Så var snöröjning 1 avklarad hos oss och grannen O, jag hann bara innanför dörren innan det började snöa igen....!

Grumpy (Filosofen) Old Man

2 kommentarer:

  1. Tjenare!
    Kvinnan i fråga på bild ovan, heter Johanna Karlsson, Hennes far Broiler uppfödaren Karl Johan Karlsson i Knäred, råkade tappa ner stackars Johanna i hönsgödselbrunnen, när han väl fick upp henne därifrån, så hade hon redan fått hönsbröst och kycklinglår, när läkarna sedan gav henne några sprutor med Hyaluronsyra (tuppkam)så utvecklade hon abnorm muskelmassa.
    Hon lever nu mer på hönspellets och pickles.
    \\ grannen.G

    SvaraRadera
  2. Kände på mig att någon satt inne med viktig information om "objektet", alltid bra när informationen är saklig, det underlättar framtida diskutioner om bland annat maträtten höns i curry och dess vara eller inte vara, s.k. gäll i vara....:-)

    SvaraRadera