Besökare idag


onsdag 5 september 2012

Ojarmej ej om Ojnarenej...:-)


Läser med glädje insändarsidan i dagens Gotlands Allehanda och ser att pressen numer vågar ta in insändare som inte baserar sig på populistiskt poängsamlande hos anarkistgrupper, även dessa grupper har ju rätt att föra sin talan i dagspressen, dock kan man starkt ifrågasätta deras egenmäktiga framfart gentemot företag som uppenbarligen har (enligt tidigare demokratiska beslut) erhålligt tillstånd för sin verksamhet. Ett ständigt återkommande argument är att Nordkalk har den ”dåliga smaken” att tjäna pengar på sin verksamhet, om detta är ett av skälen till demonstrationer så kan jag tala om att grunden för alla företagsverksamheter är att vinst är nödvändigt för att företag skall överleva och kunna ge arbetstillfällen, förmodligen så har även demonstranternas föräldrar arbetat för ”profitörer”.
Att vårt grundvatten ”skulle kunna bli” lidande om utvinningen tillåts är för mig oroväckande, (om jag inte tar fel, så står våra jordbruk för en större skada än kalkbrott på grundvattnet just nu och borde enligt anarkistprincipen därför bekämpas med liknande metoder…?) dock måste jag som lekman lita på att tillsatta experter har mer kunnande än jag, anarkisterna säger att dessa experter inte har den kompetens som krävs, dock verkar dom alltid ha experter som besitter den kunskap som det demokratiska systemet saknar. En av dagens insändare som stödjer anarkisterna skriver: …Men jag har också haft förmånen att inom min tjänst få inventera och kartlägga norra Gotlands unika naturområden. Det är ställt utom all tvivel att det område som var tänkt att bli nationalpark har exceptionella naturvärden. Den som liksom jag har vandrat och vistats i markerna vet också att området erbjuder upplevelser av skönhet och ro utöver det vanliga. Jag minns många stunder som när jag såg kungsörnen tyst segla över trädtopparna eller den vackra spillkråkan titta ut ur sitt hål i en torr silverglänsande tall. Jag minns varma sommardagar med insektssurr i luften och en otrolig doft av örter från hällmarkerna och myrarna. Jag minns känslan av att kunna gå i timmar over hällarna och genom myrarna utan att träffa en människa….. Inom min nuvarande tjänst har jag förmånen att kunna resa genom Sverige och från norr till söder besöka landets natur- och kulturlandskap…..

Väldigt vackert skrivet, men tolkar man texten så inser man snart att personen har haft möjligheten att på betald tjänstetid kunnat ströva fritt i markerna med full lön, jag stödjer denna form av arbete till fullo och är beredd att strida för att alla som drabbas av arbetslöshet (om brytningen av kalk stoppas på Gotland) får ett sådant jobb, kanske kommer dom att få lite ensamt på jobbet under dagarna, men lite får man väl offra för arbetet. Dock uppstår en fundering runt dessa arbetstillfällen, någon skall betala lönerna…J Fast varför behöver jag fundera på detta, givetvis kommer dom anarkistiska grupperna att se till att lönen kommer den 25:e varje månad till våra nya skogsströvare…J

Sedan kan man marknadsföra Gotland som turistmål till alla 1000-tals människor som vill vandra helt ensamma i skogen under sin semester, vilket uppsving för turistnäringen…J Kanske kan man dessutom locka barnfamiljer, genom att bygga aktivitetscenter av gamla kottar och barr, dock föreligger risk för att man kommer att trampa ner floran, så kanske är det bättre att förlägga ”Ojnareland” utanför skyddszonen, då kan man ju dessutom locka med större aktiviteter som t.ex. att få kedja fast sig i Nordkalks och Mellanskogs övergivna maskiner under begränsad tid, kanske kan besökarna även få knäcka nötter med obrutna kalkstenar, vilken potential vi har här…J

Sammanfattningen av detta inlägg, blir enligt följande: Kan vi inte lita på vanliga experter så ser jag det jävligt svårt att lita på anarkisternas experter, dessutom anser jag att protester skall ske innan beslut har tagits i ett ärende, dessutom anser jag att om man erbjuder andra ersättning för att komma och delta i en anarkistisk aktion så är man inte en seriös demonstrant utan övergår själv till att låta kapitalet styra…L Så för mig är dessa yrkesdemonstranter inget annat än en grupp yrkesgnälltrutar, förhoppningsvis kanske dom själva blir ”rödlistade” till slut…J Min goda vän alias ”Zapata” (fast han heter Oskar) skrev nyss att han hade läst att kriminaliteten ökar katastrofalt här på ön, verkar som han har rätt, men vi kan förlita oss på att anarkin och dess anhängare sköter sin del av utredningarna, i alla fall när det gäller kalkbrott…J

Till sist som jag sa förr: Sov Gott eller God Morgon på er demokratiska medborgare och andra, lästillfället avgör påståendets riktighet…J
Grumpy (Demokratiförsvararen) Old Man

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar